-A +A

Onderzoeker (m/v/x) SW1 AbsentRights

Onderzoeker (m/v/x) - “Onderzoeksproject “AbsentRights (Trials in Absentia)” - Operationele directie Criminologie
Contract bepaalde duur: 1 jaar, verlengbaar met 1 jaar - SW1 – Activiteitengroep I
Deeltijds 40% werktijd – (100% = 38u)*

* Indien voldoende middelen beschikbaar zijn, kan de functie uitbreiden tot een voltijdse equivalent (100%), met het oog op bijkomende taken die noodzakelijk zijn voor de werking van het NICC.

  • Functieomschrijving - Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?
  • Werkplek - Wie zijn wij?
  • Profiel - Welke technische vaardigheden en persoonlijke competenties zoeken wij?
  • Aanbod - Welk salaris en andere voordelen bieden wij?
  • Toelatingsvoorwaarden - Naast een blanco strafblad, welke diploma’s komen in aanmerking en welke praktische ervaring wordt erkend?
  • Selectieprocedure - Hoe selecteren wij de meest geschikte kandidaat ?
  • Hoe solliciteren - Praktische modaliteiten en uiterste inschrijfdatum 22/09/2025
  • Bijkomende informatie – Wie contacteren voor bijkomende informatie?  

Omwille van de leesbaarheid wordt onze functiebeschrijving in de mannelijke vorm geschreven. Deze functie staat open voor iedereen, ongeacht het gender.


1. FUNCTIEOMSCHRIJVING - Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?

De opening van de functie hangt samen met de start van het nieuwe onderzoeksproject ‘AbsentRights’ binnen de Operationele Directie Criminologie (OD Criminologie) van het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC).

De onderzoeker zal binnen het kader van dit tweejarig onderzoeksproject, gefinancierd door de Europese Commissie via het Justice Programme, een aantal specifieke onderzoeksactiviteiten uitvoeren. Doel van het project is om te analyseren op welke wijze de veroordeling bij verstek (in afwezigheid van de verdachte)/procedure van verzet, en de rechten van de verdediging in dit verband, geregeld zijn in Belgisch en comparatief (Europees) perspectief.

Concreet, als ONDERZOEKER, zijn je taken en verantwoordelijkheden divers, zo:

  • Help je mee aan het verzamelen, verwerken en rapporteren over literatuur en andere kwalitatieve en kwantitatieve data in verband met het thema van het onderzoek.
  • Selecteer en analyseer je gerechtelijke dossiers/beslissingen in verband met strafzaken met veroordeling bij verstek en verzetsprocedure.
  • Leg je contacten met relevante stakeholders (advocaten, parketmagistraten en rechters), organiseer je rondetafelgesprekken, presenteer en rapporteer je (regelmatig) over jouw onderzoeksbevindingen.
  • Verspreid en valoriseer je de onderzoeksresultaten o.a. door het aanleveren van een onderzoeksrapport dat tijdens een specifiek event wordt voorgesteld en toegelicht.

Deze functie houdt een rechtstreeks en zichtbaar contact met het publiek in. In dit geval vereist de regelgeving (artikels 7 en 8 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937) dat het personeelslid geen enkel zichtbaar teken van religieuze, filosofische, politieke of vakbondsovertuigingen draagt om de openbare dienst op een neutrale manier te vertegenwoordigen tijdens deze contacten. 


2. WERKPLEK

Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC), site BAC - Finance Tower - Financietoren, 7e verdiep, bus 71 - Botanique Administratief Centrum, Kruidtuinlaan 50 - 1000 Brussel.

Wie zijn wij?

Het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC) is een federale wetenschappelijke instelling verbonden aan Justitie. Het instituut werkt autonoom en onafhankelijk van zowel de rechterlijke macht als de Politie.

Het is een structuur waarbinnen waar forensische wetenschap en criminologie elkaar ontmoeten, met als missie de wetenschap in dienst te stellen van Justitie.

We bieden een unieke en multidisciplinaire werkomgeving waar je de kans krijgt om samen te werken met experts uit diverse disciplines, om jezelf te ontwikkelen en om bij te dragen aan de wetenschappelijke ondersteuning van Justitie, dit allemaal in een dynamisch en inspirerend kader.

De openstaande vacature situeert zich binnen de operationele Directie Criminologie.

De operationele directie Criminologie voert, samen met publieke en semi-publieke partners, beleidsondersteunend onderzoek naar veiligheid en Justitie. Ze werken rond uiteenlopende thema's zoals voorlopige hechtenis, penitentiaire verloven, de digitalisering van veiligheids- en justitiële diensten, DNA-analyse, recidive en partner- en gendergerelateerd geweld. Daarnaast informeren ze het brede publiek en federale ambtenaren, en dragen ze bij aan hun opleiding.

Meer informatie is te vinden op onze site: www.nicc.fgov.be.


3. PROFIEL - Welke technische vaardigheden en persoonlijke competenties zoeken wij?

Onmisbare technische vaardigheden

  • Je hebt een grondige kennis in verband met het strafprocesrecht en de uitoefening van rechten van de verdediging, en in het bijzonder de thematiek van verstekvonnissen en procedures van verzet (en de relevante literatuur in dit verband).
  • Je hebt, naast kennis, ook aantoonbare professionele ervaring op het terrein van het straf(proces)recht

Je kan deze vaardigheden aantonen via je diploma, je prestaties tijdens je studie en je professionele carrière, wat duidelijk wordt weerspiegeld in je ingediende dossier.

Niet vereist, maar wel een troef

  • Je hebt een basiskennis over sociaal-wetenschappelijke onderzoeksmethoden, in het bijzonder kwalitatief onderzoek (dossieranalyse, interviews, rondetafelgesprekken/focus groepen).
  • Je hebt een goede kennis van het Engels (de voertaal in de wetenschappelijke wereld) en het Frans (het NICC is een tweetalige omgeving)

Persoonlijke en gedragscompetenties en waarden

Onze kernwaarden Neutraliteit, Integriteit, Competentie en Consistentie zijn ons intern kompas en de basis van al onze activiteiten. Als federaal ambtenaar vervullen we een voorbeeldfunctie en is het deontologisch kader onze leidraad. Werken bij het NICC betekent dat ook jij je verbindt tot het respecteren van deze centrale waarden.

  • Je bent een goede communicator, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je begeleidt partners op een transparante, integere en objectieve manier, je levert een gepersonaliseerde dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten.
  • Je analyseert en beoordeelt informatie vakkundig.
  • Je brengt kernelementen samen tot een relevante conclusie.
  • Je bekijkt situaties vanuit niet voor de hand liggende perspectieven.
  • Je bent een enthousiaste team player.
  • Je werkt geëngageerd om de vastgelegde doelstellingen te behalen, je levert kwalitatief werk af, binnen de afgesproken termijnen.
  • Je voert genomen beslissingen uit, met een constructief kritische geest.
  • Je beschikt over zelfvertrouwen en de nodige zelfbeheersing om met stress om te gaan. Je gaat constructief om met feedback.
  • Je bent flexibel, staat open voor veranderingen in functie van de noden van het NICC, je partners en je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je hebt een sterke wetenschappelijk nieuwsgierige geest en je streeft ernaar om op de hoogte te blijven van de vooruitgang binnen het criminologisch onderzoek.

4. AANBOD - Welk salaris en welke andere voordelen kunnen wij jou geven?   

Statuut, salaris en anciënniteit

  • Wetenschappelijk statuut salarisschaal SW1
  • Het minimum aanvangssalaris bedraagt 3870 € bruto per maand (100% reeds aangepast aan de geldende indexering, exclusief reglementaire vergoedingen). Gezien deze betrekking een deeltijds contract 40% is, wordt deze brutowedde proportioneel verminderd. Deze bezoldiging zal stijgen met de erkende wetenschappelijke en/of geldelijke anciënniteit van de kandidaat.
    (Voorbeeld: vanaf 2 jaar erkende geldelijke anciënniteit: 4780 € bruto per maand).
  • Wetenschappelijke ervaring nuttig voor de functie, andere dan beschreven in artikel 7§2, 1° en 2°van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen, kan in rekening gebracht worden als wetenschappelijke anciënniteit voor deze functie, met een maximum van 5 jaar.

Andere voordelen

  • Goede balans tussen werk en privé
    • Flexibel uurrooster in een 15,2-urenweek (40%)
    • Per volledig kalenderjaar 11 dagen jaarlijkse vakantie (40%) , maximum 5 dagen recuperatie (40%) en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
  • Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen (tijdens werkuren)
  • Financiële voordelen
    • Een maaltijdcheque per gepresteerde dag
    • Gratis openbaar vervoer van je woonplaats naar je werk
    • Mogelijkheid tot het bekomen van een taalpremie
    • Mogelijkheid tot aansluiten bij een hospitalisatieverzekering
    • Mogelijkheid tot het verkrijgen van een fietsvergoeding
    • Mogelijkheid tot het verkrijgen van een vergoeding voor telewerk
    • Voordelen en kortingen via de aanbiedingen van de Benefits@Work-kaart

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA (https://bosa.belgium.be/nl/themas/werken-bij-de-overheid/verloning-en-voordelen).


5. TOELATINGSVOORWAARDEN - Naast een blanco strafblad, welke diploma’s komen in aanmerking en welke praktische ervaring wordt erkend?

De kandidaten moeten op de uiterste inschrijvingsdatum 22/09/2025 ten minste houder zijn van ten minste één van de volgende diploma's:

  • Master in rechten

uitgereikt door een Belgische universiteit of door één van de instellingen die ermee gelijkgesteld zijn krachtens de wetten op het toekennen van academische graden en het programma van de universitaire examens of door één van de examencommissies die voor het toekennen van de academische graden door de Regering zijn ingesteld.

Je kan eveneens deelnemen indien je je diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Je kan deelnemen onder voorbehoud indien je

  • je diploma hebt behaald in een ander land dan België. Heb je nog geen gelijkwaardigheidsattest van je diploma? Vraag het meteen op (relatief lange procedure) bij de Vlaamse Overheid (02/553.98.19). Dit gelijkwaardigheidsattest moet ten laatste op de dag van de indiensttreding aangeleverd worden.
  • je diploma hebt behaald in een andere taal dan het Nederlands: afhankelijk van jouw situatie moet je een taalcertificaat behalen bij Homepage | Werkenvoor.be om je kennis van het Nederlands te bewijzen.

Een kopie van het diploma dient overhandigd te worden samen met de kandidatuur.

Een recent uittreksel uit het strafregister dient eveneens afgeleverd te worden.


6. VERLOOP VAN DE SELECTIE - Hoe selecteren wij de meest geschikte kandidaat?

Onderzoek van de kandidatuurstelling op basis van het ingediende dossier
De selectiecommissie onderzoekt de ingediende dossiers en bepaalt de ontvankelijke kandidaatstellingen. Ze beslist of de voorgelegde titels, verdiensten en ervaringen overeenstemmen met de vereisten van het bepaalde functieprofiel. Enkel die kandidaten die aan alle voorwaarden voldoen worden uitgenodigd.

Hoorzitting 45 min
Tijdens de hoorzitting evalueren we of je gedragsgerichte en technische competenties overeenkomen met onze vereisten. Desgewenst kunnen we vragen naar een toelichting van je antwoorden in de praktische test. Ook je motivatie, je interesse en je voeling met het werkterrein  bevragen we.

Na afloop van de selectieprocedure wordt een groep geslaagde kandidaten samengesteld, waarbij geen rangschikking wordt aangebracht. Iedere kandidaat ontvangt schriftelijk een persoonlijke melding van de beslissing van de selectiecommissie.

De hoorzitting zal plaatsvinden in de week van 13/10/2025, bij het NICC, locatie BAC.


7. HOE SOLLICITEREN - Praktische modaliteiten en uiterste inschrijvingsdatum

Om in aanmerking te komen moet je sollicitatie ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum van 22/09/2025 ontvangen zijn door onze dienst Personeel & Organisatie, via pando@just.fgov.be.

Je wordt enkel toegelaten tot de selectie indien je het vereiste diploma én de vereiste relevante professionele ervaring hebt. Je sollicitatie:

  1. vermeldt je naam, voornaam, volledig adres, geboortedatum, rijksregisternummer, nationaliteit én de functie waarvoor je je kandidatuur indient,
  2. is vergezeld van een motivatiebrief,
  3. is vergezeld van een volledig en correct CV, inclusief vermelding van de relevante publicaties en eventuele wetenschappelijke (eind)werken, het model van de CV is beschikbaar via: Werken bij het NICC | NICC
  4. is vergezeld van een kopie van diploma(s), eventuele publicaties en wetenschappelijke werken,
  5. is vergezeld van een recent (minder dan 1 maand geleden gedateerd) en origineel door de gemeente uitgereikt uittreksel uit het strafregister,
  6. is desgevallend vergezeld van attesten om vroegere wetenschappelijke activiteiten te wettigen volgens het model op de website van het NICC: Werken bij het NICC | NICC.

Door het indienen van je kandidatuur verklaar je je uitdrukkelijk akkoord om, indien je uitgenodigd wordt, aanwezig te zijn op de hierboven vermelde data/datum.

Alle kandidaten ontvangen een ontvangstbevestiging van hun kandidatuur via e-mail.

Mensen met een handicap vragen we vriendelijk dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat wij de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen voorzien.


8. BIJKOMENDE INFORMATIE - Heb je nog vragen?

  • Over de jobinhoud?
    Contacteer dan Eric Maes, Werkleider op +32 (0)2 685 76 28 – eric.maes@just.fgov.be
     
  • Over het sollicitatieproces, verloning en voorwaarden?
    Contacteer dan de dienst P&O via mail pando@just.fgov.be