-A +A

Wetenschappelijk medewerk(st)er SW2 (m/v/x)

Voor het project: «Wetenschappelijk Comité voor de analyse van feminicides en gendergerelateerde dodingen» - Operationele directie Criminologie
Contract van onbepaalde duur – SW2– Activiteitengroep I | Voltijds (100%  - 38 uur per week)

  1. Functieomschrijving - Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?
  2. Werkplek - Wie zijn wij?
  3. Profiel - Welke technische vaardigheden en persoonlijke competenties zoeken wij?
  4. Aanbod - Welk salaris en andere voordelen bieden wij?
  5. Toelatingsvoorwaarden - Naast een blanco strafblad, welke diploma’s komen in aanmerking en welke praktische ervaring wordt erkend?
  6. Selectieprocedure - Hoe selecteren wij de meest geschikte kandidaat?
  7. Hoe solliciteren - Praktische modaliteiten en uiterste inschrijfdatum 02/05/2025
  8. Bijkomende informatie – Wie contacteren voor bijkomende informatie?
  9. Ik ben geslaagd !

De laureaat/laureate van deze selectie kan direct na deze selectie worden aangenomen. Er wordt een reserve van maximaal 10 laureaten/laureates aangelegd, die voor een periode van 1 jaar geldig is. Gedurende deze periode kan een beroep worden gedaan op deze reserve voor andere opdrachten.


1. FUNCTIEOMSCHRIJVING - Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?

De belangrijkste taken van het Wetenschappelijk Comité voor de analyse van feminicides en gendergerelateerde dodingen zijn:

  • Retrospectief analyseren van feminicides en gendergerelateerde moorden, op basis van individuele gevallen, om de kennis van de dynamieken die tot deze fenomenen leiden en de manier waarop de Staat dit fenomeen aanpakt, te verbeteren;
  • Structurele aanbevelingen formuleren om het beleid, de procedures en de regelgeving met betrekking tot de preventie van feminicides en gendergerelateerde moorden, evenals het geweld dat eraan voorafgaat, te verbeteren en aan te vullen;
  • Regelmatig geanonimiseerde rapporten publiceren met de uitgevoerde analyses en aanbevelingen, met als doel het Belgische beleid inzake gendergerelateerd geweld te verbeteren en aan te vullen. Deze rapporten worden door de voorzitter van het Wetenschappelijk Comité aan de bevoegde ministers overhandigd. Het Wetenschappelijk Comité is echter volledig onafhankelijk van de uitvoerende macht en neemt zijn beslissingen autonoom."

Concreet, als Wetenschappelijk medewerk(st)er SW2 bij de OD Criminologie van het NICC zijn je taken en verantwoordelijkheden:

  • Het voorzitten van het Wetenschappelijk Comité voor de retrospectieve analyse van feminicides en gendergerelateerde moorden;
  • Nauw samenwerken met het wetenschappelijke en administratieve team dat door het NICC voor dit project is aangesteld;
  • De werkzaamheden van het Wetenschappelijk Comité leiden en ervoor zorgen dat de verplichtingen van het NICC worden nagekomen volgens de wet van 13 juli 2023 en het KB van 26 april 2024 (opstellen van een huishoudelijk reglement, plannen en leiden van vergaderingen in overleg met andere leden van het Wetenschappelijk Comité en uitgenodigde actoren, opstellen van wetenschappelijke en administratieve rapporten, enz.);
  • Een methodologie definiëren voor het verzamelen en analyseren van gegevens om retrospectief, op een relevante en doordachte manier, gevallen van feminicides en gendergerelateerde moorden te analyseren;
  • Criminologische analyses uitvoeren van feminicides en gendergerelateerde moorden, met name op basis van gerechtelijke dossiers en/of afkomstig van andere instanties, vragenlijsten en/of interviews met bevoorrechte getuigen (directe en indirecte slachtoffers, professionele actoren, enz.);
  • Uw kennis verdiepen over bestaande retrospectieve analyses in dit domein in het buitenland of in andere relevante domeinen, om de werking van het Wetenschappelijk Comité te verbeteren;
  • De wetenschappelijke discussies volgen die relevant zijn voor de analyse van gevallen van feminicide en gendergerelateerde moorden, gendergerelateerd geweld en het geweld dat eraan voorafgaat;
  • Wetenschappelijke bijdragen publiceren over feminicides, gendergerelateerde moorden en het geweld dat eraan voorafgaat, evenals over het overheidsbeleid dat is ingevoerd om deze fenomenen te bestrijden;
  • Over deze kwesties communiceren tijdens colloquia of wetenschappelijke seminars die nationaal en internationaal worden georganiseerd;
  • Verantwoordelijk zijn voor de communicatie en verspreiding van de conclusies van het Wetenschappelijk Comité op nationaal en internationaal niveau, aan politieke en administratieve instanties en het grote publiek;
  • Ook nauw samenwerken met de senior onderzoeker van de operationele directie criminologie van het NICC, die verantwoordelijk is voor het project;
  • Deelnemen aan de activiteiten van de operationele directie Criminologie en bijdragen aan het werk van het team.

Deze functie houdt een rechtstreeks en zichtbaar contact met het publiek in. In dit geval vereist de regelgeving (artikels 7 en 8 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937) dat het personeelslid geen enkel zichtbaar teken van religieuze, filosofische, politieke of vakbondsovertuigingen draagt om de openbare dienst op een neutrale manier te vertegenwoordigen tijdens deze contacten. 


2. WERKPLEK

Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC)
site BAC - Finance Tower - Financietoren, 7e verdiep, bus 71 - Botanique Administratief Centrum, Kruidtuinlaan 50 - 1000 Brussel.

Wie zijn wij?

Het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC) is een federale wetenschappelijke instelling verbonden aan Justitie. Het instituut werkt autonoom en onafhankelijk van zowel de rechterlijke macht als de Politie.

Het is een uniek instituut waar de wereld van de forensische wetenschap interacteert met die van de criminologie. Onze missie is om de wetenschap steeds efficiënter ten dienste van de rechtvaardigheid te stellen. We bieden een unieke en multidisciplinaire werkomgeving waar je de kans krijgt om samen te werken met experts uit zeer diverse vakgebieden, jezelf te ontwikkelen en bij te dragen aan wetenschappelijke ondersteuning van de rechtvaardigheid, alles in een dynamische en inspirerende omgeving. Onze teams gaan spannende uitdagingen aan ten dienste van de samenleving.

De openstaande vacature situeert zich binnen operationele directie Criminologie.

De operationele directie Criminologie voert, in samenwerking met publieke en semi-publieke partners, diepgaand onderzoek naar complexe criminele fenomenen om de werking van de openbare diensten van Justitie te verbeteren. Dit onderzoek ondersteunt het strafrechtelijk beleid en draagt bij aan het versterken van repressieve en preventieve maatregelen. Ons onderzoek bestrijkt uiteenlopende thema's zoals voorlopige hechtenis, penitentiaire verloven, digitalisering van de politie en recidive. We analyseren ook specifieke kwesties zoals gendergerelateerd geweld, milieuovertredingen en spanningen tussen gemeenschappen. We bieden informatie en opleidingen over criminologische vraagstukken aan staatsambtenaren, beleidsmakers en het grote publiek. Wij geven informatie en opleidingen over criminologische vraagstukken aan ambtenaren van de Staat, beleidsmakers en het grote publiek.

Meer informatie is te vinden op onze site: www.nicc.fgov.be.


3. PROFIEL - Welke technische vaardigheden en persoonlijke competenties zoeken wij?

Technische competenties

  • Je beschikt over bewezen wetenschappelijke expertise op het gebied van feminicides, gendergerelateerde moorden, gendergerelateerd geweld en het geweld dat eraan voorafgaat;
  • Je hebt uitstekende kennis van genderperspectieven en intersectionaliteit;
  • Je hebt diepgaande kennis van de beleidsmaatregelen, instrumenten, wetten, regelgevingen en structuren die gericht zijn op het bestrijden van deze fenomenen in België, en kennis van het internationale beleid inzake de bestrijding van geweld tegen vrouwen en gendergerelateerd geweld;
  • Je hebt juridische vaardigheden, specifiek op het gebied van strafrecht en strafrechtelijke procedures;
  • Je beheerst aantoonbaar de methoden en technieken van sociaalwetenschappelijk onderzoek, in het bijzonder kwalitatieve onderzoeksmethoden en -technieken, zoals het verzamelen en analyseren van (gerechtelijke) dossiers en interviews;
  • Je kunt aantonen dat je in staat bent om inductief onderzoek te verrichten;
  • Je beschikt over bewezen analytische en kritische vaardigheden met betrekking tot de onderwerpen die je behandelt;
  • Je hebt belangrijke organisatorische vaardigheden om de werkzaamheden van het Wetenschappelijk Comité te leiden en te coördineren;
  • Je kan effectief in teamverband werken en bent vertrouwd met het opzetten van multidisciplinaire overleggen
  • Je beheerst het Nederlands uitstekend, zowel mondeling als schriftelijk.

Je kan deze vaardigheden aantonen door middel van je diploma, je prestaties tijdens je studie en je professionele carrière, wat duidelijk wordt weerspiegeld in je ingediende dossier.

Niet vereist, maar wel een troef

  • Je hebt ten minste een passieve kennis van het Frans en bent in staat deel te nemen aan vergaderingen waarin deelnemers deze taal gebruiken (het Wetenschappelijk Comité en het NICC werken in een tweetalige omgeving);
  • Je hebt specifieke kennis met betrekking tot instrumenten voor risicobeheer en -evaluatie;
  • Je hebt een goede kennis van het Engels (de werktaal in de wetenschappelijke wereld).

Algemene vaardigheden - Aanvullende vereisten

  • Je beschikt over minstens 4 jaar wetenschappelijke ervaring die kan worden gevaloriseerd als wetenschappelijke anciënniteit volgens het statuut (art7, §2, KB 22/12/2008). Je moet deze ervaring aantonen met behulp van het gestandaardiseerde CV en de benodigde attesten;
  • Je bent in het bezit van een doctoraat in een domein dat overeenkomt met de vacature.

Persoonlijke en gedragscompetenties en waarden

Onze kernwaarden Neutraliteit, Integriteit, Competentie en Consistentie zijn ons intern kompas en de basis van al onze activiteiten. Als federaal ambtenaar vervullen we een voorbeeldfunctie en is het deontologisch kader onze leidraad. Werken bij het NICC betekent dat ook jij je verbindt tot het respecteren van deze centrale waarden.

  • Je draagt actief bij aan de realisatie van de missie van het NICC door deze missie concreet te vertalen in je dienst;
  • Je zorgt voor structuur en grijpt nieuwe kansen aan. Dankzij je sterke betrokkenheid bij de organisatie en je rol als voorbeeld voor anderen, creëer je mogelijkheden voor een echte impact.
  • Je communiceert goed, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je begeleidt partners op een transparante, integere en objectieve manier, je levert een gepersonaliseerde dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten.
  • Je analyseert en beoordeelt informatie vakkundig.
  • Je brengt kernelementen samen tot een relevante conclusie.
  • Je bekijkt situaties vanuit niet voor de hand liggende perspectieven.
  • Je bent een enthousiaste team player.
  • Je werkt geëngageerd om de vastgelegde doelstellingen te behalen, je levert kwalitatief werk af, binnen de afgesproken termijnen.
  • Je voert genomen beslissingen uit, met een constructief kritische geest.
  • Je beschikt over zelfvertrouwen en de nodige zelfbeheersing om met stress om te gaan. Je gaat constructief om met feedback.
  • Je bent flexibel en staat open voor veranderingen afhankelijk van de behoeften van het team/de dienst/de directie, de opdrachtgevers/klanten/partners en je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je hebt een sterke wetenschappelijk nieuwsgierige geest en je streeft ernaar om op de hoogte te blijven van de vooruitgang binnen het domein van forensisch/criminologisch onderzoek.

4. AANBOD - Welk salaris en welke andere voordelen kunnen wij jou geven?  

Statuut, salaris en anciënniteit

  • Wetenschappelijk statuut: weddeschaal SW21
  • Minimumstartsalaris is € 5.638 bruto per maand (aan de huidige index).
    Deze verloning neemt toe met stijgende wetenschappelijke en/of geldelijke anciënniteit van de kandidaat. (Voorbeeld: vanaf 2 jaar erkende geldelijke anciënniteit: € 5.854 bruto per maand)
  • Wetenschappelijke ervaring nuttig voor de functie, andere dan beschreven in artikel 7§2, 1° en 2°van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen1, kan in rekening gebracht worden als wetenschappelijke anciënniteit voor deze functie, met een maximum van 4 jaar.

1KB van 25 februari 2008 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen (B.S. 07.04.08)

Andere voordelen

  • Goede balans tussen werk en privé
    • Per volledig kalenderjaar 26 dagen jaarlijkse vakantie , maximum 12 dagen recuperatie en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
    • Flexibel uurrooster in een 38-urenweek
  • Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen (tijdens werkuren)
  • Financiële voordelen
    • Een maaltijdcheque per gepresteerde dag
    • Gratis openbaar vervoer van je woonplaats naar je werk
    • Automatische aansluiting bij de 2e pensioenpeiler voor contractuelen van de Federale Overheid
    • Mogelijkheid tot het bekomen van een taalpremie
    • Mogelijkheid tot aansluiten bij een hospitalisatieverzekering
    • Mogelijkheid tot het verkrijgen van een fietsvergoeding
    • Mogelijkheid tot het verkrijgen van een vergoeding voor telewerk
    • Voordelen en kortingen via de aanbiedingen van de Benefits@Work-kaart

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA (https://bosa.belgium.be/nl/themas/werken-bij-de-overheid/verloning-en-voordelen).


5. TOELATINGSVOORWAARDEN - Naast een blanco strafblad, welke diploma’s komen in aanmerking en welke praktische ervaring wordt erkend?

Kandidaten moeten op de uiterste inschrijvingsdatum (02/05/2025) in het bezit zijn van ten minste een van de volgende diploma's: doctoraat in criminologie, sociale wetenschappen, genderstudies of psychologie, na een minimum van 4 jaar studie, uitgereikt door een Belgische universiteit of door een gelijkgestelde instelling, door een van de instellingen die wettelijk bevoegd zijn om de gelijkwaardigheid van academische graden en universitaire examenprogramma's vast te stellen, of door een van de examencommissies die door de overheid zijn opgericht voor de uitreiking van universitaire diploma's.

Je kan eveneens deelnemen indien je je diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Je kan deelnemen onder voorbehoud indien je

  • je diploma hebt behaald in een ander land dan België. Heb je nog geen gelijkwaardigheidsattest van je diploma? Vraag het meteen op (relatief lange procedure) bij de Vlaamse Overheid (02/553.98.19). Dit gelijkwaardigheidsattest moet ten laatste op de dag van de indiensttreding aangeleverd worden.
  • Heb je je Belgische diploma behaald in een andere taal dan het Nederlands? Afhankelijk van je situatie moet je een taalcertificaat van "werkenvoor.be" verkrijgen dat je goede kennis van het Nederlands bevestigt (Artikel 9, §2 voldoende kennis - Homepage | Werkenvoor.be.

Een kopie van het diploma dient overhandigd te worden samen met de kandidatuur.

Een recent uittreksel uit het strafregister dient eveneens afgeleverd te worden.


6. VERLOOP VAN DE SELECTIE - Hoe selecteren wij de meest geschikte kandidaat?

Onderzoek van de kandidatuurstelling op basis van het ingediende dossier
De selectiecommissie beoordeelt de ingediende dossiers en bepaalt welke kandidaten ontvankelijk zijn. Zij beslist of de voorgelegde titels, verdiensten en ervaringen voldoen aan de eisen van het vastgestelde functieprofiel. Enkel de kandidaten die aan alle voorwaarden voldoen, worden uitgenodigd.

Interview (+/- 45 min.)          
Tijdens het interview beoordelen we of uw gedrags- en technische vaardigheden aan onze eisen voldoen. We zullen ook uw motivatie, interesse en affiniteit met het werkgebied nagaan.

Aan het einde van de selectieprocedure wordt een groep geselecteerde kandidaten gevormd, zonder rangschikking. Elke kandidaat ontvangt een persoonlijke schriftelijke kennisgeving van de beslissing van de selectiecommissie.

Het interview zal waarschijnlijk plaatsvinden in de tweede helft van juni, bij het NICC, locatie BAC.


7. HOE SOLLICITEREN - Praktische modaliteiten en uiterste inschrijvingsdatum

Om in aanmerking te komen moet je sollicitatie ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum van 02/05/2025 ontvangen zijn door onze dienst Personeel & Organisatie, via pando@just.fgov.be.

Je wordt enkel toegelaten tot de selectie indien je het vereiste diploma én de vereiste relevante professionele ervaring hebt. Je sollicitatie:

  1. vermeldt je naam, voornaam, volledig adres, geboortedatum, rijksregisternummer, nationaliteit én de functie waarvoor je je kandidatuur indient,
  2. is vergezeld van een motivatiebrief,
  3. is vergezeld van een volledig en correct CV, inclusief vermelding van de relevante publicaties en eventuele wetenschappelijke (eind)werken,
  4. is vergezeld van een kopie van diploma(s), eventuele publicaties en wetenschappelijke werken,
  5. is vergezeld van een recent (minder dan 1 maand geleden gedateerd) en origineel door de gemeente uitgereikt uittreksel uit het strafregister,
  6. is desgevallend vergezeld van attesten om vroegere wetenschappelijke activiteiten te wettigen volgens het model op de website van het NICC: Werken bij het NICC | NICC.

Door het indienen van je kandidatuur verklaar je je uitdrukkelijk akkoord om, indien je uitgenodigd wordt, aanwezig te zijn op de hierboven vermelde datum.

Alle kandidaten ontvangen een ontvangstbevestiging van hun kandidatuur via e-mail.

Mensen met een handicap vragen we vriendelijk dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat wij de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen voorzien.


8. BIJKOMENDE INFORMATIE - Heb je nog vragen?

  • Over de jobinhoud?
    Contacteer dan Anne Lemonne (Ph.D./SW2) op +32(0)471/85.92.80, Anne.Lemonne@just.fgov.be
     
  • Over het sollicitatieproces, verloning en voorwaarden?
    Contacteer dan de dienst P&O via mail op pando@just.fgov.be.

9.  IK BEN GESLAAGD! Wat nu?

Je krijgt van ons een uitnodiging om in dienst te treden.
Na je schriftelijk akkoord te hebben ontvangen, werven we je aan indien je op de datum van je indiensttreding als federaal personeelslid:

  • Belg of burger van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Bondsstaat bent of burger van het Verenigd Koninkrijk EN in België verblijft van voor 31/12/2020 of Turks zijn en minstens 4 jaar in België wonen en werken;
  • een gedrag hebt dat beantwoordt aan de kernwaarden en eisen van de functie;
  • je geniet van de burgerlijke en politieke rechten;
  • je je niet bevindt in een toestand van belangenconflict;
  • je niet ontslagen bent geweest wegens dwingende reden, of ambtshalve ontslagen zijn geweest uit je ambt of afgezet te zijn geweest ten gevolge van een tuchtprocedure in de aanwervende federale dienst en dit te rekenen vanaf 3 jaar na de ontslagbeslissing of na de definitieve uitspraak van de tuchtstraf.
  • En indien het geval, je aan de dienstplichtwetten hebt voldaan.

Administratieve en andere stappen voor je indiensttreding:

  • Wij leggen je dossier voor aan de Inspecteur van Financiën
  • Eenmaal je dossier is goedgekeurd
    • Contacteren wij jou zodat jij van jouw kant de nodige stappen kan ondernemen om bij ons te kunnen starten.
    • Zorgen wij ervoor dat je administratief dossier bij BOSA aangemaakt wordt en dat onder meer je arbeidscontract wordt opgesteld. Verder brengen we alles - denk aan werkplek, apparatuur en toegangen - in orde om je op de dag van aanwerving met open armen te ontvangen.