-A +A

Een criminoloog gespecialiseerd in recidiveonderzoek (m/v/x)

Cel Recidive en Criminele Carrières (CReCC) _ operationele directie Criminologie
Statutair - SW2 - Activiteitengroep I: wetenschappelijk onderzoek en experimentele ontwikkeling

  1. Functieomschrijving - Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?
  2. Werkplek - Wie zijn wij?
  3. Profiel - Welke technische vaardigheden en persoonlijke competenties zoeken wij?
  4. Aanbod - Welk salaris en andere voordelen bieden wij?
  5. Toelatingsvoorwaarden - Naast een blanco strafblad, welke diploma’s komen in aanmerking en welke praktische ervaring wordt erkend?
  6. Selectieprocedure - Hoe selecteren wij de meest geschikte kandidaat ?
  7. Hoe solliciteren - Praktische modaliteiten en uiterste inschrijfdatum 28/03/2025
  8. Bijkomende informatie – Wie contacteren voor bijkomende informatie?  

Omwille van de leesbaarheid wordt onze functiebeschrijving in de mannelijke vorm geschreven. Deze functie staat open voor iedereen, ongeacht het gender.


1. FUNCTIEOMSCHRIJVING - Wat zijn je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden?

De belangrijkste opdrachten/doelstellingen zijn:

  • de ontwikkeling van een recidivemonitor;
  • het opzetten van onderzoekscycli van minstens 3 jaar waarbij een focus op een specifieke thematiek of populatie gelegd wordt;
  • het opzetten van longitudinaal (prospectief en/of retrospectief) onderzoek.

Concreet, als Criminoloog gespecialiseerd in recidiveonderzoek zijn je taken en verantwoordelijkheden divers:

  • Je coördineert de onderzoeksactiviteiten van de CReCC en bijhorende projecten;
  • Je onderhoudt contacten met externe partners, noodzakelijk voor uitvoering van de activiteiten van de CReCC;
  • Je draagt bij aan de ontwikkeling en de operationele en logistieke follow-up van de activiteiten van de CReCC;
  • Je maakt gebruik van jouw criminologische expertise op het gebied van recidive en criminele carrières in onderzoek op korte en lange termijn;
  • Je valoriseert het onderzoek waaraan je hebt meegewerkt (wetenschappelijke artikels, rapporten, wetenschappelijke presentaties, deelname aan opleidingen,...);
  • Je handelt in overleg met de andere leden van de CReCC, de andere onderzoekers van de OD Criminologie en het NICC in zijn totaliteit;
  • Je werkt constructief mee aan de activiteiten van de CReCC alsook aan die van de OD Criminologie en draagt bij aan de werking van het team.

Deze functie houdt een rechtstreeks en zichtbaar contact met het publiek in. In dit geval vereist de regelgeving (artikels 7 en 8 van het Koninklijk Besluit van 2 oktober 1937) dat het personeelslid geen enkel zichtbaar teken van religieuze, filosofische, politieke of vakbondsovertuigingen draagt om de openbare dienst op een neutrale manier te vertegenwoordigen tijdens deze contacten.


2. WERKPLEK

NICC - Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie
site BAC - Finance Tower, 7e verdieping, Kruidtuinlaan 50, bus 71, - 1000 Brussel.

Wie zijn wij?

Het Nationaal Instituut voor Criminalistiek en Criminologie (NICC) is een federale wetenschappelijke instelling verbonden aan Justitie. Het instituut werkt autonoom en onafhankelijk van zowel de rechterlijke macht als de Politie.

Het is een structuur waarbinnen waar forensische wetenschap en criminologie elkaar ontmoeten, met als missie de wetenschap in dienst te stellen van Justitie.

We bieden een unieke en multidisciplinaire werkomgeving waar je de kans krijgt om samen te werken met experts uit diverse disciplines, om jezelf te ontwikkelen en om bij te dragen aan de wetenschappelijke ondersteuning van Justitie, dit allemaal in een dynamisch en inspirerend kader.

De openstaande vacature situeert zich binnen de operationele directie Criminologie.

De operationele directie Criminologie voert, samen met publieke en semi-publieke partners, beleidsondersteunend onderzoek naar veiligheid en Justitie. Ze werken rond uiteenlopende thema's zoals voorlopige hechtenis, penitentiaire verloven, de digitalisering van veiligheids- en justitiële diensten, DNA-analyse, recidive en partner- en gendergerelateerd geweld. Daarnaast informeren ze het brede publiek en federale ambtenaren, en dragen ze bij aan hun opleiding.

Meer informatie is te vinden op onze internetsite: www.nicc.fgov.be.


3. PROFIEL - Welke technische vaardigheden en persoonlijke competenties zoeken wij?

Onmisbare technische vaardigheden

  • Je hebt ervaring in het conceptualiseren, opzetten en begeleiden van wetenschappelijk onderzoek (intern of extern gefinancierde onderzoeksprojecten).
  • Je hebt een goede kennis van de Belgische strafrechtsbedeling in het algemeen en in het bijzonder van bijhorende databanken.
  • Je hebt minstens 5 jaar ervaring met criminologisch onderzoek op het gebied van recidive en criminele carrières en kunt dit aantonen door middel van publicaties.
  • Je beschikt over een uitstekende kennis van de methoden en technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek over deze thema's.

Niet vereist, maar wel een troef

  • Je hebt kennis van de standaardpakketten van Microsoft Office.
  • Je hebt een basiskennis van het Engels (de voertaal in de wetenschappelijke wereld) en het Frans (het NICC is een tweetalige omgeving)

Generieke competenties – Bijkomende vereisten

  • Je hebt minstens 4 jaar nuttige wetenschappelijke ervaring in een soortgelijke functie, die als wetenschappelijke anciënniteit kan gevaloriseerd worden in de zin van het statuut (artikel 7§2, 1° en 2° van het Koninklijk Besluit van 25 februari 2008 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen). Deze ervaring dient te worden aangetoond door middel van het uniform CV-model en de nodige attesten.

EN

  • je bent houder van een doctoraat in een domein dat aansluit bij de vacature.

1 Respectievelijke KB’s - https://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2012/10/01_2.pdf#page=28

  • KB van 25 februari 2008 tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen (B.S. 07.04.08)
  • KB van 25 februari 2008 tot vaststelling van het geldelijk statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen (B.S. 07.04.08).

Persoonlijke en gedragscompetenties en waarden

Onze kernwaarden Neutraliteit, Integriteit, Competentie en Consistentie zijn ons intern kompas en de basis van al onze activiteiten. Als federaal ambtenaar vervullen we een voorbeeldfunctie en is het deontologisch kader onze leidraad. Werken bij het NICC betekent dat ook jij je verbindt tot het respecteren van deze centrale waarden.

  • Je levert een actieve bijdrage aan het verwezenlijken van de missie van het NICC door de concrete vertaalslag naar jouw dienst/labo/team te maken.
  • Je zorgt voor structuur en grijpt nieuwe kansen. Met jouw sterke betrokkenheid bij de organisatie en voorbeeldrol voor anderen, creëer je mogelijkheden om echt impact te maken.
  • Je bent een goede communicator, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Je begeleidt partners op een transparante, integere en objectieve manier, je levert een gepersonaliseerde dienstverlening en onderhoudt constructieve contacten.
  • Je analyseert en beoordeelt informatie vakkundig.
  • Je brengt kernelementen samen tot een relevante conclusie.
  • Je bekijkt situaties vanuit niet voor de hand liggende perspectieven.
  • Je bent een enthousiaste team player.
  • Je werkt geëngageerd om de vastgelegde doelstellingen te behalen, je levert kwalitatief werk af, binnen de afgesproken termijnen.
  • Je voert genomen beslissingen uit, met een constructief kritische geest.
  • Je beschikt over zelfvertrouwen en de nodige zelfbeheersing om met stress om te gaan. Je gaat constructief om met feedback.
  • Je bent flexibel, staat open voor veranderingen in functie van de noden van het NICC, je partners en je persoonlijke ontwikkeling.
  • Je hebt een sterke wetenschappelijk nieuwsgierige geest en je streeft ernaar om op de hoogte te blijven van de vooruitgang binnen het domein van de recidive.

4. AANBOD - Welk salaris en welke andere voordelen kunnen wij jou geven?   

Statuut, salaris en anciënniteit

  • Je wordt aangeworven als statutair onderzoeker in proefperiode met als titel werkleider (SW2) en de bijhorende weddeschaal SW21.
  • Salaris: vanaf € 5.527 bruto per maand (aan de huidige index). Deze verloning neemt toe met stijgende wetenschappelijke en/of geldelijke anciënniteit van de kandidaat
  • Wetenschappelijke ervaring nuttig voor de functie, andere dan beschreven in artikel 7§2, 1° en 2°van het Koninklijk Besluit tot vaststelling van het statuut van het wetenschappelijk personeel van de federale wetenschappelijke instellingen, kan in rekening gebracht worden als wetenschappelijke anciënniteit voor deze functie, met een maximum van 5 jaar.

Andere voordelen

  • Goede balans tussen werk en privé
    • Flexibel uurrooster in een 38-urenweek
    • Per volledig kalenderjaar 26 dagen jaarlijkse vakantie , maximum 12 dagen recuperatie en vrij tussen Kerst en Nieuwjaar
  • Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen (tijdens werkuren)
  • Financiële voordelen
    • Een maaltijdcheque per gepresteerde dag
    • Gratis openbaar vervoer van je woonplaats naar je werk
    • Mogelijkheid tot het bekomen van een taalpremie
    • Mogelijkheid tot aansluiten bij een hospitalisatieverzekering
    • Mogelijkheid tot het verkrijgen van een fietsvergoeding
    • Mogelijkheid tot het verkrijgen van een vergoeding voor telewerk
    • Voordelen en kortingen via de aanbiedingen van de Benefits@Work-kaart

Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA (https://bosa.belgium.be/nl/themas/werken-bij-de-overheid/verloning-en-voordelen).


5. TOELATINGSVOORWAARDEN - Naast een blanco strafblad, welke diploma’s komen in aanmerking en welke praktische ervaring wordt erkend?

De kandidaten moeten op de uiterste inschrijvingsdatum (28/03/2025) ten minste houder zijn van ten minste één van de volgende diploma's:

  • Doctoraat Criminologie
  • Doctoraat Sociologie
  • Doctoraat Antropologie

uitgereikt door een Belgische universiteit of door één van de instellingen die ermee gelijkgesteld zijn krachtens de wetten op het toekennen van academische graden en het programma van de universitaire examens of door één van de examencommissies die voor het toekennen van de academische graden door de Regering zijn ingesteld.

Je kan eveneens deelnemen indien je je diploma vroeger behaalde onder een andere benaming, die gelijkgesteld wordt met één van de vermelde diploma’s.

Je kan deelnemen onder voorbehoud indien je

  • je diploma hebt behaald in een ander land dan België. Heb je nog geen gelijkwaardigheidsattest van je diploma? Vraag het meteen op (relatief lange procedure) bij de Vlaamse Overheid (02/553.98.19). Dit gelijkwaardigheidsattest moet ten laatste op de dag van de indiensttreding aangeleverd worden.
  • je diploma hebt behaald in een andere taal dan het Nederlands: afhankelijk van jouw situatie moet je een taalcertificaat behalen bij Homepage | Werkenvoor.be om je kennis van het Nederlands te bewijzen.

Een kopie van het diploma dient overhandigd te worden samen met de kandidatuur.

Een recent uittreksel uit het strafregister dient eveneens afgeleverd te worden.


6. VERLOOP VAN DE SELECTIE - Hoe selecteren wij de meest geschikte kandidaat?

Onderzoek van de kandidatuurstelling op basis van het ingediende dossier

Uit de ontvankelijke sollicitaties bepaalt de jury welke kandidaten het meest geschikt worden geacht voor de te vervullen functie, met een maximum van 5 per vacante betrekking. De beslissing wordt genomen op basis van het door de kandidaten ingediende dossier.

De jury neemt de in het eerste lid bedoelde beslissing op basis van het door de kandidaten ingediende dossier.

Praktische test

Indien de jury het noodzakelijk acht, kan zij de kandidaten vragen om eender welke bijkomende proef af te leggen die zij bepaalt om hun geschiktheid voor de te begeven functie te beoordelen. Hij organiseert de proef waarvan het onderwerp een nuttige link heeft met het vastgestelde functieprofiel. Kandidaten die niet verschijnen, worden automatisch uitgesloten van de rest van de selectieprocedure.

Hoorzitting

Kandidaten (maximum 5 per vacante betrekking) die zijn geselecteerd, worden per brief uitgenodigd om voor de jury te verschijnen, met vermelding van de datum en plaats van het interview. Een kandidaat die niet verschijnt, wordt automatisch uitgesloten van de rest van de selectieprocedure.

De kandidaat die niet is verschenen op de hoorzitting en die een gegronde reden kan laten gelden, kan, binnen tien dagen na de datum van voornoemde hoorzitting, toch vragen om door de jury te worden gehoord. Hij stuurt zijn met redenen omklede verzoek aan de voorzitter van de jury die de aangevoerde reden beoordeelt.

Wanneer je geslaagd bent voor deze selectie, moet je – om in dienst te treden – op de datum van indiensttreding:

  • Belg zijn of burger van een lidstaat van de Europese Economische Ruimte of de Zwitserse Bondsstaat zijn, of burger van het Verenigd Koninkrijk EN in België verblijven van voor 31/12/2020, of Turks zijn en minstens 4 jaar in België wonen en werken;
  • een gedrag hebben dat beantwoordt aan de kernwaarden en eisen van de functie;
  • genieten van de burgerlijke en politieke rechten;
  • je niet in een toestand van belangenconflict bevinden;
  • niet ontslagen geweest zijn wegens dwingende reden, of ambtshalve ontslagen geweest zijn uit je ambt, of afgezet geweest zijn ten gevolge van een tuchtprocedure in de aanwervende federale dienst en dit te rekenen vanaf 3 jaar na de ontslagbeslissing of na de definitieve uitspraak van de tuchtstraf;
  • en indien het geval, aan de dienstplichtwetten te hebben voldaan.

De hoorzitting zal waarschijnlijk plaatsvinden in de week van 19/05/2025, op het NICC, site BAC.


7. HOE SOLLICITEREN - Praktische modaliteiten en uiterste inschrijvingsdatum

Om in aanmerking te komen moet je sollicitatie ten laatste op de uiterste inschrijvingsdatum van 28/03/2025 ontvangen zijn door onze dienst Personeel & Organisatie, via pando@just.fgov.be.

Je wordt enkel toegelaten tot de selectie indien je het vereiste diploma én de vereiste relevante professionele ervaring hebt. Je sollicitatie:

  1. vermeldt je naam, voornaam, volledig adres, geboortedatum, rijksregisternummer, nationaliteit én de functie waarvoor je je kandidatuur indient,
  2. is vergezeld van een motivatiebrief,
  3. is vergezeld van een volledig en correct CV, inclusief vermelding van de relevante publicaties en eventuele wetenschappelijke (eind)werken, het model van de CV is beschikbaar via: Werken bij het NICC | NICC
  4. is vergezeld van een kopie van diploma(s), eventuele publicaties en wetenschappelijke werken,
  5. is vergezeld van een recent (minder dan 1 maand geleden gedateerd) en origineel door de gemeente uitgereikt uittreksel uit het strafregister,
  6. is desgevallend vergezeld van attesten om vroegere wetenschappelijke activiteiten te wettigen volgens het model op de website van het NICC: Werken bij het NICC | NICC.

Door het indienen van je kandidatuur verklaar je je uitdrukkelijk akkoord om, indien je uitgenodigd wordt, aanwezig te zijn op de hierboven vermelde data/datum.

Alle kandidaten ontvangen een ontvangstbevestiging van hun kandidatuur via e-mail.

Mensen met een handicap vragen we vriendelijk dit duidelijk te vermelden bij hun kandidatuurstelling en een attest van hun handicap toe te voegen, zodat wij de nodige aanpassingen aan de selectieprocedure kunnen voorzien.


8. BIJKOMENDE INFORMATIE - Heb je nog vragen?

  • Over de jobinhoud?
    Contacteer dan de Operationeel Directeur Criminologie, Christophe MINCKE via+32 (0)2 243 46 87 – christophe.mincke@just.fgov.be.
     
  • Over het sollicitatieproces, verloning en voorwaarden?
    Contacteer dan de dienst P&O via mail op pando@just.fgov.be.